stronę najlepiej oglądać w rozdzielczości 1280x1024

Rozwiązania techniczne i sprzęt używany w czasie wypraw zamkowych SP2ALT i SP2LQP


Antena i maszt


Widok ogólny masztu i anteny

Szczegóły mocowania


   Maszt to pomysł Wojtka. Wersja widoczna na zdjęciach została wypracowana "w boju" i lekko różni się od pierwowzoru. Początkowo maszt składał się z trzech różnej średnicy rur PVC, łączonych ze sobą śrubami. To rozwiązanie miało podstawową wadę - maszt znacznie się uginał na wierzchołku. Dlatego postanowiliśmy zastosować trzy rury o jednakowej średnicy. Zyskaliśmy bardziej stabilną konstrukcję i o 1 m dłuższą niż na początku. Rury to standardowe szare rury kanalizacyjne o średnicy 75 mm. Na górze zostały zamocowane ucha do odciągów i bloczek do wciągania anteny. Całą konstrukcję widać na lewym zdjęciu. Błękitna antena oczywiście nie jest, ale by lepiej było widać, gdzie jest podwieszona, pozwoliłem sobie na domalówkę.

   Zdjęcie prawe pokazuje szczegóły techniczne mocowania masztu. Tylnym kołem samochodu najeżdżamy na deskę, do której przykręcona jest mufa o średnicy rur. W niej jak w podstawie osadzamy maszt. Do relingu jest ściskami stolarskimi (te czerwone) przytwierdzona listwa drewniana z obejmą do masztu. Stanowi to drugi punkt podparcia, w środku. Trzecim punktem podparcia jest sama antena. Jej ramiona staramy się tak umieszczać, by tworzyły kąt ok. 170 stopni. Ciągną w ten sposób maszt w dwóch kierunkach. W trzecim kierunku, przeciwnym do ramion anteny, przyczepiony jest odciąg. No i mamy dzięki temu zapewnioną stabilność masztu na górze.

   U góry masztu znajduję się bloczek, na którym wciągamy linką antenę za punkt łączenia ramion dipola z fiderem. Jest on do dipola łączony wtykiem UC1. Ten patent spisuje się bardzo dobrze. W tym roku na wyprawę "Wschód" planujemy wykonanie nowego masztu. Będzie z rurek miedzianych od instalacji centralnego ogrzewania, stabilniejszy. To dlatego, że ma na nim być zamontowany obrót antenowy i antena UKF.

FT757GX TS120S TR751 VX3000

     Sprzęt podstawowy, którego używamy na KF-ie, to Wojtka TRX Yaesu FT757GX. Rezerwowo jeździ z nami mój Kenwood TS120S. Na UKF używamy TR751 Kenwooda. Jeżeli mamy fantazję, to w samochodzie podłączamy dodatkowo zamiast TR751 Vertex'a VX3000. Do pracy z ręki używamy również Yaesu VX5r. Do zasilania używamy akumulatorów żelowych. W sumie do dyspozycji mamy 7 (!, he he) o pojemnościach 36-40 Ah. Antena na KF to dipol na 80m. Mamy dwie sztuki, na wypadek wypadku. Na UKF to anteny GP ćwierćfalowa i yagi. Do anteny GP ćwierćfalowej używamy masztu zrobionego z wędki. Do stabilizacji masztu-wędki służą trzy odciągi. Uwaga praktyczna - linki odciągów są każda w innym kolorze. Pomaga to połapać się, którą w danym momencie rozplątuje się :-(